Het leuke van een medium als Instagram is, dat je er, net als bij veel dingen, ook naar kunt kijken met een NLP-bril. Sommige mensen hebben niets met dit social media platform. Anderen vinden het te gek. Waar zou dat door komen?
Representatiesystemen
We zien, horen, voelen, proeven en ruiken. Binnen de zintuigen hebben we voorkeuren van wat we liever doen. Er zijn bijvoorbeeld mensen die graag geluiden beluisteren, anderen hebben meer met wat ze zien. Instagram speelt in op mooie beelden en plaatjes en spreekt daarmee automatische het zintuig ‘zien’ aan. Mensen die liever voelen of luisteren, zouden dus minder met het medium kunnen hebben op basis van hun voorkeur. Dit is trouwens geen wet van Meden en Perzen! Een voorkeur is slechts een voorkeur en die kan verschillen in elke context.
Heb respect voor ieders model van de wereld
Je kent vast wel verhalen van de internet terror die via social media plaatsvindt. Kinderen en jongeren die enorm worden gepest of genadeloos te schande gezet. Instagram kan heel anoniem zijn en daardoor lijken de grenzen van mensen te verdwijnen. Ze zijn hard, onaardig, bot en ongenuanceerd op een manier die ze in het echte leven niet zouden durven tonen. Op social media kan er heel weinig respect voor ieders model van de wereld zijn. Deze vooronderstelling zou daarom een mantra mogen zijn voor iedereen online. Een beetje respect en een nagedacht oordeel en veel ellende verdwijnt uit de (online) wereld.
(Samengestelde) Metaprogramma’s
Een leuk onderwerp, wat zo belangrijk is in de NLP Master Practitioner 2.0: (samengestelde) metaprogramma’s. Een bekende is bijvoorbeeld de introvert versus de extraverte persoon. Nu is het natuurlijk niet zo zwart/wit, maar mensen hebben een voorkeur in activiteiten waarvan ze energie krijgen. De één gaat graag naar een feestje en de ander pakt liever een goed boek en nestelt zich op de bank. Soms ligt het ook nog een beetje aan je bui en dag. Hetgeen wat je over het algemeen kiezen, dat is waarschijnlijk jouw ‘metaprogramma’.
Kenmerkenen metaprogramma’s
Even terug naar Instagram en kenmerken van mensen. Dit platform biedt mogelijk heel veel mogelijkheden voor mensen die normaal niet zo graag of eenvoudig contacten maken. Lekker anoniem, uren rondhangen en kijken bij de buren. Geen probleem! De ander, die graag elke kans grijpt om zijn leven te delen en contacten te leggen kan hier ook lekker aan de slag met stories en posts.
Welk type ben jij of wat is kenmerkend voor jou?
Filteren!
De samengestelde metaprogramma’s spelen ook hun rol. Dat zien je terug in de drijfveren waarmee mensen dit platform gebruiken. Er zijn mensen die erkenning halen uit de likes per posts. De ander post niet zoveel maar kijkt vooral naar andere posts. Laten we eens kijken welke filters jij inzet:
- Welk referentiekader filter heb jij op Instagram? Interne erkenning of externe bevestiging?
- Wat is jou aandachtrichtingfilter op Instagram? Ben je gericht op jezelf of op anderen?
- Wat is jou primaire interesse filter? Mensen, omgeving, dingen activiteiten of informatie?
- Ben jij gericht op grote lijnen of details (welke chunksize filter heb jij?)?
Er is veel NLP te ontdekken op Instagram, maar vooral nog meer te ontdekken over jouw eigen software in jezelf. Je aansturingen, overtuigingen en communicatie.